Drupal – Installation de Drupal 6



Le fichier INSTALL.txt est bien fait et vous permet de suivre pas à pas les étapes nécessaires à l’installation. Cela suppose toutefois que vous êtes d’un niveau un peu avancé puisque si vous suivez les 7 points de l’installation cela vous amènera à faire des commandes du genre mv, cp , chmod et autre tar… simple mais compliqué lorsque on n’est pas trop expert. De toutes les façons, nous faisons ici une installation sur MAMP qui est pour l’ensemble de ces articles notre environnement de développement et de test.

Pour installer rapidement et simplement un site en local qui fonctionne avec le couple php-mysql, reportez-vous aux articles de ce blog :

On va donc se contenter de faire l’installation via le navigateur… C’est plus simple et c’est parti&nsb;!

1. La première chose à faire : créer le fichier de settings.php

Une des toutes premières choses à faire est de créer settings.php. Intentionnellement un fichier de démonstration figure en lieu et place, il ne vous reste plus qu’à faire un copier-coller de ce fichier puis de le renommer en settings.php

Lors de la procédure d’installation qui va être lancé via la navigateur, l’application va écrire dans ce fichier settings.php au moment de l’installation. C’est pour information, le sens de la commande chmod a-w sites/default/settings.php figurant dans le fichier INSTALL.txt

2. Dans un deuxième temps, créer la BDD qui va réceptionner Drupal 6.x

Comme dans de précédents articles, il y a plusieurs façons de créer sa BDD soit directement dans le client MySQL soit en passant par phpMyAdmin. Nous choisirons la première méthode. Toutefois, si vous souhaitez procéder via phpMyAdmin, reportez-vous à l’article suivant qui présente la méthode pour une installation…. WordPress ! Cf Créer et héberger son site avec WordPress.

Les information indispensables pour créer la BDD
On crée une base et un utilisateur simultanément bien sûr, en production, le mot de passe peut et doit être légèrement plus complexe. La commande SQL pour se connecter au client MySQL de MAMP. Vous vous connecté(e) comme utilisateur root, le mot de passe est root

	/Applications/MAMP/Library/bin/mysql -u root -p
	# Création de la base drupal6_install
	CREATE DATABASE drupal6_install;
		# Création simultanée de la base drupal6_install et l'utilisateur drupal6_install
		CREATE USER 'drupal6_install'@'localhost' IDENTIFIED BY 'drupal6_install';GRANT USAGE ON *.*
		TO 'drupal6_install'@'localhost' IDENTIFIED BY 'drupal6_install'WITH MAX_QUERIES_PER_HOUR 0
		MAX_CONNECTIONS_PER_HOUR 0 MAX_UPDATES_PER_HOUR 0 MAX_USER_CONNECTIONS 0;
		CREATE DATABASE IF NOT EXISTS drupal6_install;GRANT ALL PRIVILEGES ON 
		drupal6_install.* TO 'drupal6_install'@'localhost';

Au terme de ces commandes dans MySQL, nous aurons donc de quoi compléter les informations demandées lors de l’installation de Drupal 6.x. A savoir les informations suivantes :

Database Name= drupal6_install
Database User name = drupal6_install
Database Password = drupal6_install
Database Host = localhost

3. La marche à suivre écran par écran

Une fois, les deux étapes précédentes effectuées : le fichier settings.php crée, la BDD créée. Il ne vous reste plus qu’à vous laisser guider écran par écran.

Ecran 1 – Que l’installation commence…

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Ecran 2 – Les éléments requis

Le message d’erreur si le fichier settings.php n’existe pas
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Ecran 3 – La BDD (la base de données)

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L’écran complété – Qui joue en base… MySQL
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Vous pouvez compléter d’autres informations concernant la BDD dont notamment le préfixe à vos tables. Nous avons mis dru_
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Ecran 4 – Configuration du site

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Il y a un test du niveau de sécurité de votre mot de passe admin. C’est “Low”, votre site risque d’être une auberge espagnole.
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“Medium” est un niveau acceptable, à vous d’en décider néanmoins. Si l’application est stratégique, mieux vaut tenter le “High” !
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La configuration d’autres propriétés du serveur. Vous pouvez toujours les modifier après coup.
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Ecran 5 – L’installation se termine

Nous n’avons pas changé la valeur Site name, ce qui explique la présence de 127.0.0.1
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Ecran 6 – Le “frontend” de votre site drupal 6.x

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Ecran 7 – Le “backend” de votre site drupal 6.x

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4. Lancer manuellement le “cron job”

Il y a un message d’alerte qui s’affiche pour vous inviter à lancer le “cron job”. Faites-le manuellement et le message disparaîtra. Pour se faire il faut cliquer sur le lien “run cron manually”. Une fois, cette opération accomplie, on peut légitimement considérer que vous venez d’installer avec succès Drupal 6.

Le message d’erreur à la cron
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Drupal - Installation de Drupal 6

Les instructions sorties du fichier INSTALL.txt

Livré in extenso, les 7 points de l’installation autant dire les 7 piliers de la sagesse “drupalienne”.

 
	INSTALLATION
	------------
 
	1. DOWNLOAD DRUPAL AND OPTIONALLY A TRANSLATION
 
	   You can obtain the latest Drupal release from http://drupal.org/. The files
	   are in .tar.gz format and can be extracted using most compression tools. On a
	   typical Unix command line, use:
 
	     wget http://drupal.org/wp-content/uploads/projects/drupal-x.x.tar.gz
	     tar -zxvf drupal-x.x.tar.gz
 
	   This will create a new directory drupal-x.x/ containing all Drupal files
	   and directories. Move the contents of that directory into a directory within
	   your web server's document root or your public HTML directory:
 
	     mv drupal-x.x/* drupal-x.x/.htaccess /var/www/html
 
	   If you would like to have the default English interface translated to a
	   different language, we have good news. You can install and use Drupal in
	   other languages from the start. Check whether a released package of the
	   language desired is available for this Drupal version at
	   http://drupal.org/project/translations and download the package. Extract
	   the contents to the same directory where you extracted Drupal into.
 
	2. CREATE THE CONFIGURATION FILE AND GRANT WRITE PERMISSIONS
 
	   Drupal comes with a default.settings.php file in the sites/default
	   directory. The installer uses this file as a template to create your
	   settings file using the details you provide through the install process.
	   To avoid problems when upgrading, Drupal is not packaged with an actual
	   settings file. You must create a file named settings.php. You may do so
	   by making a copy of default.settings.php (or create an empty file with
	   this name in the same directory). For example, (from the installation
	   directory) make a copy of the default.settings.php file with the command:
 
	     cp sites/default/default.settings.php sites/default/settings.php
 
	   Next, give the web server write privileges to the sites/default/settings.php
	   file with the command (from the installation directory):
 
	     chmod o+w sites/default/settings.php
 
	  So that the files directory can be created automatically, give the web server
	  write privileges to the sites/default directory with the command (from the
	  installation directory):
 
	     chmod o+w sites/default
 
	3. CREATE THE DRUPAL DATABASE
 
	   Drupal requires access to a database in order to be installed. Your database
	   user will need sufficient privileges to run Drupal. Additional information
	   about privileges, and instructions to create a database using the command
	   line are available in INSTALL.mysql.txt (for MySQL) or INSTALL.pgsql.txt
	   (for PostgreSQL).
 
	   To create a database using PHPMyAdmin or a web-based control panel consult
	   the documentation or ask your webhost service provider.
 
	   Take note of the username, password, database name and hostname as you
	   create the database. You will enter these items in the install script.
 
	4. RUN THE INSTALL SCRIPT
 
	   To run the install script point your browser to the base URL of your website
	   (e.g., http://www.example.com).
 
	   You will be guided through several screens to set up the database,
	   create tables, add the first user account and provide basic web
	   site settings.
 
	   The install script will attempt to create a files storage directory
	   in the default location at sites/default/files (the location of the
	   files directory may be changed after Drupal is installed). In some
	   cases, you may need to create the directory and modify its permissions
	   manually. Use the following commands (from the installation directory)
	   to create the files directory and grant the web server write privileges to it:
 
	     mkdir sites/default/files
	     chmod o+w sites/default/files
 
	   The install script will attempt to write-protect the settings.php file and
	   the sites/default directory after saving your configuration. However, you
	   may need to manually write-protect them using the commands (from the
	   installation directory):
 
	     chmod a-w sites/default/settings.php
	     chmod a-w sites/default
 
	   If you make manual changes to the file later, be sure to protect it again
	   after making your modifications. Failure to remove write permissions to that
	   file is a security risk. Although the default location for the settings.php
	   file is at sites/default/settings.php, it may be in another location
	   if you use the multi-site setup, as explained below.
 
	5. CONFIGURE DRUPAL
 
	   When the install script succeeds, you will be directed to the "Welcome"
	   page, and you will be logged in as the administrator already. Proceed with
	   the initial configuration steps suggested on the "Welcome" page.
 
	   If the default Drupal theme is not displaying properly and links on the page
	   result in "Page Not Found" errors, try manually setting the $base_url variable
	   in the settings.php file if not already set. It's currently known that servers
	   running FastCGI can run into problems if the $base_url variable is left
	   commented out (see http://bugs.php.net/bug.php?id=19656).
 
	6. REVIEW FILE SYSTEM STORAGE SETTINGS AND FILE PERMISSIONS
 
	   The files directory created in step 4 is the default file system path used
	   to store all uploaded files, as well as some temporary files created by Drupal.
	   After installation, the settings for the file system path may be modified
	   to store uploaded files in a different location.
 
	   It is not necessary to modify this path, but you may wish to change it if:
 
	     * your site runs multiple Drupal installations from a single codebase
	       (modify the file system path of each installation to a different
	       directory so that uploads do not overlap between installations); or,
 
	     * your site runs a number of web server front-ends behind a load
	       balancer or reverse proxy (modify the file system path on each
	       server to point to a shared file repository).
 
	   To modify the file system path:
 
	     * Ensure that the new location for the path exists or create it if
	       necessary. To create a new directory named uploads, for example,
	       use the following command from a shell or system prompt (while in
	       the installation directory):
 
	           mkdir uploads
 
	     * Ensure that the new location for the path is writable by the web
	       server process. To grant write permissions for a directory named
	       uploads, you may need to use the following command from a shell
	       or system prompt (while in the installation directory):
 
	           chmod o+w uploads
 
	     * Access the file system path settings in Drupal by selecting these
	       menu items from the Navigation menu:
 
	           Administer > Site configuration > File system
 
	       Enter the path to the new location (e.g.: uploads) at the File
	       System Path prompt.
 
	   Changing the file system path after files have been uploaded may cause
	   unexpected problems on an existing site. If you modify the file system path
	   on an existing site, remember to copy all files from the original location
	   to the new location.
 
	   Some administrators suggest making the documentation files, especially
	   CHANGELOG.txt, non-readable so that the exact version of Drupal you are
	   running is slightly more difficult to determine. If you wish to implement
	   this optional security measure, use the following command from a shell or
	   system prompt (while in the installation directory):
 
	          chmod a-r CHANGELOG.txt
 
	   Note that the example only affects CHANGELOG.txt. To completely hide
	   all documentation files from public view, repeat this command for each of
	   the Drupal documentation files in the installation directory, substituting the
	   name of each file for CHANGELOG.txt in the example.
 
	   For more information on setting file permissions, see "Modifying Linux, Unix,
	   and Mac file permissions" (http://drupal.org/node/202483) or "Modifying
	   Windows file permissions" (http://drupal.org/node/202491) in the online
	   handbook.
 
	7. CRON MAINTENANCE TASKS
 
	   Many Drupal modules have periodic tasks that must be triggered by a cron
	   maintenance task, including search module (to build and update the index
	   used for keyword searching), aggregator module (to retrieve feeds from other
	   sites), ping module (to notify other sites about new or updated content), and
	   system module (to perform routine maintenance and pruning on system tables).
	   To activate these tasks, call the cron page by visiting
	   http://www.example.com/cron.php, which, in turn, executes tasks on behalf
	   of installed modules.
 
	   Most systems support the crontab utility for scheduling tasks like this. The
	   following example crontab line will activate the cron tasks automatically on
	   the hour:
 
	   0   *   *   *   *   wget -O - -q -t 1 http://www.example.com/cron.php
 
	   More information about cron maintenance tasks are available in the help pages
	   and in Drupal's online handbook at http://drupal.org/cron. Example scripts can
	   be found in the scripts/ directory.

Une vidéo de d’installation de Drupal 6.x sur PC

Pour aller plus loin

NB : Par curiosité, la police de drupal se nomme FF Max, elle est payante et disponible à http://www.fontfont.com/. Plus d’infos sur le “look and feel” par défaut de Drupal disponible à http://drupal.org/node/27367.